УРЯД ЗАТВЕРДИВ ДЕРЖАВНИЙ
СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: РЕФОРМА «НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА» ПРОДОВЖИТЬСЯ
У 5-9 КЛАСАХ
30
вересня 2020 року, Кабінет Міністрів України затвердив Державний стандарт
базової середньої освіти. Документ створює умови для продовження реформи «Нова
українська школа» у 5-9 класах з 2022 року.
«Затвердження і впровадження Державного стандарту базової середньої освіти
– це продовження реформи “Нова українська школа” у 5-9 класах. Документ
визначає структуру та зміст базової середньої освіти і передбачає запровадження
низки інноваційних підходів, зокрема – під час оцінювання результатів та організації
освітнього процесу. Стандарт базової освіти тісно пов'язаний зі Стандартом
початкової освіти, оскільки продовжує ідею компетентнісного підходу та інших
реформаторських засад», – зазначив т.в.о. Міністра освіти і науки Сергій
Шкарлет.
Державний стандарт визначає мету та
принципи освітнього процесу в закладах базової середньої освіти, дає загальну
характеристику змісту навчання, пояснює вимоги до обов’язкових результатів
навчання та орієнтири для їхнього оцінювання.
У документі чітко
окреслено ключові компетентності, якими мають оволодіти школярі по
закінченню кожного з двох циклів – адаптаційного (5-6 класи) і базового
предметного навчання (7-9 класи), та наскрізні вміння.
Перелік основних компетентностей
виглядає так:
1. вільне володіння
державною мовою,
2.
здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та
іноземними мовами,
3. математична
компетентність,
4.
компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій,
5. інноваційність,
6.
екологічна компетентність,
7. інформаційно-комунікаційна
компетентність,
8.
навчання впродовж життя,
9. громадянські та
соціальні компетентності,
10. культурна компетентність,
11. підприємливість і
фінансова грамотність.
Стандарт стане основою
для розроблення типової освітньої програми для базової школи, яка складатиметься з
варіантів типових навчальних планів та каталогів модельних навчальних програм,
а також інших освітніх програм згідно з вимогами Закону «Про повну загальну
середню освіту».
Державний стандарт
також містить дані про загальний обсяг навчального навантаження учнів у базових
навчальних планах,
орієнтири для оцінювання навчальних досягнень та підходи до державної
підсумкової атестації. Він містить 7 варіантів базового навчального плану
відповідно до освітніх потреб дітей, а також визначає рекомендовану, мінімальну
та максимальну кількість навчальних годин за кожною з галузей та загалом.
У документі немає
поділу на предмети, натомість є освітні галузі – це означає, що
розробники освітніх та навчальних програм зможуть як втілювати певну навчальну
галузь через окремий предмет, так і комбінувати їх для інтеграції.
Для кожної галузі Державний стандарт
описує мету і групи загальних результатів, які уточнюються через обов’язкові
результати для кожного з циклів. Саме тому кожна освітня галузь має потенціал
для розвитку кожної компетентності.
Стандарт визначає вимоги до результатів
навчання за 9-ма освітніми галузями:
·
мовно-літературною,
·
математичною,
·
природничою,
·
технологічною,
·
інформатичною,
·
соціальною
і здоров’язбережувальною,
·
громадянською та історичною,
·
мистецькою,
·
фізичною культурою.
Стандарт базової освіти дозволить
реалізовувати у школах ці освітні галузі різними шляхами – через навчальні
предмети або інтегровані курси, а також гнучко розподіляти навчальний час для
їхнього опанування.
Після затвердження Державного стандарту
базової освіти стартує робота зі створення типової освітньої програми та
модельних навчальних програм, відбудеться їх експертиза і затвердження.
Паралельно відбуватиметься розробка системи оцінювання компетентностей,
здобутих на рівні базової середньої освіти.
З вересня 2021 року розпочнеться
пілотування навчально-методичних матеріалів у 5-х пілотних класах Нової
української школи. Також на 2021-2022 роки заплановано провести відповідне
підвищення кваліфікації педагогів.
Немає коментарів:
Дописати коментар