STEM - освіта у навчальному процесі
15 березня 2018 року на базі Яворівської гімназії імені О.Маковея та Яворівської ЗОШ
І-ІІІ ст. №2 відбулося заняття школи молодого
вчителя математики району під
керівництвом методиста Л.В.Дутко.
Нетрадиційно було
проведено урок геометрії в 11
класі фізико-математичного профілю методистом, а також вчителем Яворівської
гімназії Дутко Л.В. Це був інтегрований урок з англійською мовою і на
уроці працював ще вчитель
англійської мови Сердюк І.Ю.
Одинадцятикласники перекладали математичні поняття на англійську мову, робили переклад задач з англійської мови на українську і навпаки, а також їх
розв’язували. Задачі були підібрані
практичного змісту: учні будували
криницю циліндричної форми, завозили
пісок і рахували
його кількість, обчислювали об’єми єгипетських пірамід, ділили кавун
на найбільші частинки в залежності від
його діаметру. Учні також
демонстрували свої знання
англійської мови, роблячи
синхронний переклад на
англійську мову інформації про піраміди
в Єгипті, про різновидність кавунів, про
воду і пісок. На
уроці був STEM-орієнтований підхід до навчання.
Акронім STEM (від англ. Science –
природничі науки, Technology – технології, Engineering –
інженерія, проектування, дизайн, Mathematics – математика)
визначає характерні риси відповідної дидактики, сутність якої виявляється у
поєднанні міждисциплінарних практик орієнтованих підходів до вивчення
природничо-математичних дисциплін. Водночас, у STEM активно включається
сукупність творчих, мистецьких дисциплін, що об’єднані загальним терміном Arts
(позначення відповідного підходу – STEM and Arts). Актуальними напрямами STEM
and Arts є промисловий дизайн, архітектура, індустріальна естетика тощо.
Останнім часом, у європейському науковому дискусі наголошується на важливості
всіх дисциплін, використанні міждисциплінарних підходів STEAM (літера A – All -
всі) і поєднанні природничо-наукових з іншими навчальними дисциплінами, які
вивчаються у школі.
STEM-освіта – це категорія, яка визначає відповідний педагогічний процес
(технологію) формування і розвитку розумово-пізнавальних і творчих якостей
молоді, рівень яких визначає конкурентну спроможність на сучасному ринку праці:
здатність і готовність до розв’язання комплексних задач (проблем), критичного мислення,
творчості, когнітивної гнучкості, співпраці, управління, здійснення
інноваційної діяльності. STEM-освіта ґрунтується на між- трандисциплінарних
підходах у побудові навчальних програм різного рівня, окремих дидактичних
елементів, до дослідження явищ і процесів навколишнього світу, вирішення
проблемно орієнтованих завдань.
Використання провідного принципу STEM-освіти – інтеграції дозволяє
здійснювати модернізацію методологічних засад, змісту, обсягу навчального
матеріалу предметів природничо-математичного циклу, технологізацію процесу
навчання та формування навчальних компетентностей якісно нового рівня. Це також
сприяє більш якісній підготовці молоді до успішного працевлаштування та
подальшої освіти, яка вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема
із застосуванням математичних знань і наукових понять.
Головна мета STEM-освіти полягає у реалізації державної політики з
урахуванням нових вимог Закону України «Про освіту» щодо посилення розвитку
науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх
рівнях; створенні науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу
молоді та професійної компетентності науково-педагогічних працівників.
Основні ключові компетентності концепції «Нової української школи», а саме:
спілкування державною та іноземними мовами, математична грамотність,
компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова
грамотність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні й громадянські
компетентності, підприємливість, загальнокультурна, екологічна грамотність і
здорове життя, гармонійно входять в систему STEM-освіти, створюючи основу для
успішної самореалізації особистості і як фахівця, і як громадянина.
Особливою формою наскрізного STEM-навчання є інтегровані уроки/заняття, які
спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків, що сприяють формуванню в
учнів цілісного, системного світогляду, актуалізації особистісного ставлення до
питань, що розглядаються на уроці.
Інтегровані уроки можуть проводитись двома шляхами:
·
через об’єднання схожої тематики кількох навчальних
предметів;
·
через формування інтегрованих курсів або окремих
спецкурсів шляхом об’єднання навчальних програм таких курсів/предметів.
Основою ефективності таких уроків/занять є чітке визначення мети і
відповідне їх планування для забезпечення різнобічного розгляду учнями певного
об’єкта, поняття, явища з використанням навчальних засобів різних предметів.
Особливість планування і проведення інтегрованих, бінарних уроків полягає у
тому, що вони можуть проводитись як одним учителем, який викладає предмети, що
інтегруються, так і декількома. Через складність координації діяльності
педагогів у другому випадку таких інтегровані уроків проводиться необґрунтовано
мало, тому необхідно планувати їх заздалегідь всіма вчителями паралелі. У
випадках, коли програмовий матеріал різних навчальних предметів дозволяє
інтегрувати його в межах одного навчального дня, можуть організовуватися
«тематичні дні», коли всі уроки за розкладом спрямовують на реалізацію єдиної
навчально-виховної мети, досягнення конкретного результату.
У
Яворівській ЗОШ І-ІІІ ст. №2
урок у 6 класі
проводив молодий педагог Сулима Б., який використовував інтерактивну
дошку.
Немає коментарів:
Дописати коментар